Pięćdziesiąt pięć lat temu, a dokładnie 14 stycznia 1968, Czerwono-Czarni zarejestrowali pierwszą w historii polskiego Kościoła mszę beatową. Na prośbę proboszcza, księdza Leona Kantorskiego, została ona skomponowana przez Katarzynę Gärtner do tekstów Kazimierza Grześkowiaka i Kazimierza Łojana, by trafić następnie na album winylowy opublikowany przez Polskie Nagrania. Teraz zaś Bartek Gärtner z gościnnym udziałem Alicji Węgorzewskiej i Marka Piekarczyka na nowo zarejestrował legendarny materiał, który ukazał się na płycie kompaktowej 16 grudnia 2022.
Liturgia w bigbitowej oprawie okazała się nowatorską formą w kraju, ale też odbiła się szerokim echem poza jego granicami, sprawiając, że dzieło stało się fenomenem swoich czasów. Wpisało się na karty polskiej muzyki rozrywkowej, ale i sakralnej, dzięki takim utworom, jak „Sanctus” czy „Agnus Dei” („Baranku Boży”). Współczesna wersja autorstwa duetu producenckiego Katarzyna Gärtner & Bartek Gärtner to aranżacje bliższe dzisiejszemu spojrzeniu na gitarowe brzmienia, lecz nie brakuje tu również nieco muzyki świata, reggae, gospel czy symfoniki. Na krążku usłyszeć można Marka Piekarczyka i Alicję Węgorzewską, a partie aktorskie czytają Kazimierz Mazur senior i Kazimierz Mazur junior. W projekt włączyły się ponadto wokalistki Elwira S. Gärtner, Caro Teophile i Magda Zimny oraz regionalny dziecięcy zespół folkowy Królewiaczki. W nagrania zaangażowali się: Bartek Gärtner (gitara elektryczna, gitara akustyczna, gitara basowa, duduk, piscoła pasterska, instrumenty elektroniczne), Dominik Sławiński (gitara basowa), Marek Kiełbusiewicz (bębny), Przemysław Sokół (trąbka, euphonium), Leszek Szczerba (saksofon), Katarzyna Gärtner (instrumenty klawiszowe), Michał Śrubka Jurkiewicz (instrumenty klawiszowe, organy Hammonda, akordeon, vni), Michael Jones (darabuka) i Łukasz Jaworski (akordeon). Nad produkcją muzyczną czuwał Bartek Gärtner odpowiedzialny także za miks i mastering.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz