piątek, 12 czerwca 2020

Sztuką w przemoc. Wyjątkowe zdjęcia Klaudyny Nowak

Przemoc towarzyszy ludzkości od początku jej istnienia. Mimo, wydawałoby się, ciągłego rozwoju cywilizacyjnego, poszerzania wiedzy i pogłębiania świadomości, spotykamy się z nią niemal na każdym kroku. Próbują z nią walczyć między innymi artyści, tacy jak Klaudyna Nowak, która przygotowała serię zdjęć poruszających problem przemocy wobec kobiet. 

fot. Klaudyna Nowak

„Nauczcie swoje córki, że żaden bukiet róż nie wybaczy agresji, ponieważ kwiaty można zanosić nawet na groby.” Parę dni temu miała miejsce bardzo ważna dla mnie sesja mówiąca o przemocy wobec kobiet... – czytamy na stronie Klaudyna Nowak. Fotografia– Wiem, że moje fotografie nie zmienią całego świata... ale skrycie liczę, że choć niewielka liczba oglądających poczuje poruszenie, przemyśli i uświadomi sobie, że nikt nie zasługuje na doświadczanie przemocy.

fot. Klaudyna Nowak

Czarno na Czarnym: Czy mogłabyś opowiedzieć naszym Czytelnikom o tej niezwykłej sesji? Jak wyglądała jej geneza?

Klaudyna Nowak: Jeśli chodzi o zdjęcia w tematyce przemocy wobec kobiet, a właściwie apelu w tej sprawie, to była moja praca semestralna, ale potraktowałam ją ogromnie poważnie. I tak jak napisałam w poście na swojej stronie, wiem, że moje zdjęcia nie zmienią całego świata, ale liczę, że choć niewielka liczba oglądających weźmie sobie to do serca i przemyśli, jak trudnym problemem w XXI wieku jest przemoc wobec kobiet.

Czarno na Czarnym: Czy odzew, z jakim spotkał się Twój projekt, zaskoczył Cię w jakiś sposób?

Klaudyna Nowak: Tak, na pewno spodziewałam się mniejszej aktywności, jak chociażby komentarze. Nie obyło się bez hejterów, oczywiście, i krytyki, ale bardzo cieszy mnie fakt, że większości ludzi spodobały się moje prace.

Czarno na Czarnym: Wspomniany przez Ciebie hejt dodatkowo podkreśla zasadność powstawania takich inicjatyw, jak Twoja. Czy w związku z tym rozważasz rozbudowanie tej koncepcji o kolejne zdjęcia, nawiązujące, na przykład, do przemocy psychicznej?

Klaudyna Nowak: Tak, szczególnie, że już wkrótce będą wakacje, dlatego też będę miała dużo czasu na realizację zdjęć właśnie dotyczących podobnych tematów.

Czarno na Czarnym: Czy mogłabyś powiedzieć nam coś o odsłonie technicznej przedsięwzięcia? Nieodłącznym elementem Twoich fotografii jest charakterystyczny makijaż. Kto go wykonał? 

Klaudyna Nowak: Jeśli chodzi o kwestie techniczne, miałam paru współpracowników do stworzenia tej sesji. Makijaż akurat wykonała zawodowa Pani Makijażystka, którą cieplutko pozdrawiam.  Przy stworzeniu zdjęć pomagali mi moi przyjaciele: Klaudia oraz Igor, którym również jestem ogromnie wdzięczna za pomoc.

Czarno na Czarnym: Co jeszcze, według Ciebie, można zrobić, by przeciwdziałać przemocy wobec kobiet?

Klaudyna Nowak: Myślę, że przede wszystkim powinny zaostrzyć się kary dla osób dopuszczających się przemocy wobec kobiet. Nie oszukujmy się, ale większość takich mężczyzn czuje się bezkarnych.

Czarno na Czarnym: Jestem pewna, iż wsparcie artystów okaże się tu bezcenne, ponieważ sztuka potrafi dokonywać rzeczy niemożliwych. Dziękuję za rozmowę!

zajrzyj po więcej:


fot. Klaudyna Nowak

3 komentarze:

  1. Jest to plagiat. Na profil dziewczyny dodałam zdjęcie które skopiowała, skasowała je i mnie zablokowała wstyd!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Z całym szacunkiem do pańskiej osoby - nie jest to plagiat. Żaden komentarz nie został usunięty a nikt nie został zablokowany. Pozdrawiam serdecznie, miłego dnia ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziwne, że mnie zablokowałaś od razu:( szkoda, że tutaj nie mogę dodać tego zdjęcia. Wstyd.

      Usuń